Jak skonstruowane są amortyzatory rowerowe?


Inwestując w nowe amortyzatory rowerowe warto dokładnie zapoznać się z ich konstrukcją, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej będzie wybrać odpowiedni model do swojego roweru. Pamiętać należy przede wszystkim o tym, że praca amortyzatorów rowerowych wbrew pozorom nie polega jedynie na bezwładnym uginaniu się i tłumieniu wszelkich nierówności.

Czym jest medium ściskane?

Medium ściskane odpowiada oczywiście na kompresję. W najtańszych amortyzatorach rowerowych stosuje się zwykłe elastomery. W droższych amortyzatorach producenci korzystają z powietrza i specjalnych sprężyn. Warto wspomnieć również i o tym, że w droższych modelach za rozprężenie mogą odpowiadać olejowe systemy hydrauliczne. Jak łatwo się domyśleć im droższe amortyzatory rowerowe, tym bardziej wyszukane mechanizmy tłumienia i kompresji, dzięki czemu lepiej wywiązują się one ze swoich zadań.

Regulacja amortyzatorów

Dzięki regulacji każdy rowerzysta może idealnie dopasować pracę amortyzatorów do swoich indywidualnych potrzeb i preferencji. Im wyższa cena widelca, tym więcej systemów regulacji jest do dyspozycji. W najtańszym modelach występuje jedynie zwykła blokada skoku, która całkowicie usztywnia amortyzatory rowerowe. Tłumieniem kompresji można dowolnie regulować prędkość, z którą amortyzatory się uginają. W droższych modelach, można regulować nie tylko szybką, ale również wolną kompresję. Tłumienie umożliwia z kolei kontrolowanie sposobu rozprężania się amortyzatorów rowerowych i to właśnie na ten element należy zwrócić szczególną uwagę.